Kontraktor vs. zamestnanec – ktorého z nich vaša firma potrebuje?

Kontraktorvszam

Pri prevádzkovaní podniku potrebujete rôzne typy pracovných pomerov pre rôzne typy úloh. Niekedy skutočne potrebujete zamestnancov na 40 hodín týždenne a inokedy ich potrebujete len na rýchle, príležitostné úlohy.

Našťastie si vždy môžete vybrať. Podľa svojich potrieb môžete najať zamestnancov alebo nezávislých dodávateľov.

Oba typy zamestnancov majú svoje špecifické výhody a nevýhody, preto je dôležité pochopiť rozdiel medzi nimi ešte predtým, ako urobíte dôležité rozhodnutie o ich nájdení.

Dnes sa budeme zaoberať základy pojmov dodávateľ (kontraktor) vs. zamestnanec, aby ste mohli najať tých správnych ľudí, ušetriť peniaze a aby vaše podnikanie šliapalo ako hodinky. Zistíte, či má nezávislý dodávateľský vzťah väčší zmysel ako najímanie zamestnancov, aby ste mohli lepšie rozhodovať o nábore.

Kto je nezávislý dodávateľ – kontraktor?

Dodávateľ (zvyčajne sa mu hovorí kontraktor) je jednotlivec alebo spoločnosť, ktorá poskytuje služby inému podniku.

Nezávislí dodávatelia sú obvykle najímaní na konkrétny projekt alebo úlohu a nie sú považovaní za platených zamestnancov spoločnosti, pre ktorú pracujú.

Vo väčšine prípadov sú nezávislí dodávatelia platení za hodinu, deň alebo projekt a nemajú nárok na výhody, ako je zdravotné poistenie, dni dovolenky alebo iné výhody, aké majú zamestnanci.

Nezávislí dodávatelia dostávajú fixnú čiastku a sú zodpovední za platenie vlastných benefitov, daní zo samostatnej zárobkovej činnosti, poistenia a ďalších nákladov.

Medzi príklady nezávislých dodávateľov patrí marketingová agentúra vytvárajúca obsah pre váš blog, nezávislý dizajnér vytvárajúci bannery pre vaše sociálne médiá alebo autor opravujúci vaše webové stránky.

Nezávislý dodávateľ nemusí pracovať len pre jednu spoločnosť – môže byť zamestnaný v ľubovoľnom počte firiem a stačí mu zasielať faktúry za vykonané služby.

Kto je zamestnanec?

Zamestnanec je osoba, ktorá pracuje pre firmu na plný úväzok a na dobu určitú/neurčitú.

Zamestnanci sú obvykle platení mzdou. Väčšinou majú tiež nárok na benefity, ako je zdravotné poistenie, dovolenka, nemocenská, platené členstvo v posilňovni a ďalšie. Stručne povedané, zamestnanci dostávajú čistú mzdu, zatiaľ čo zamestnávateľ má na starosti platenie všetkých daní z príjmu, benefitov a nákladov nad rámec vyplatenej mzdy.

Zamestnanci majú tiež možnosť získať v rámci spoločnosti zvýšenie platu a povýšenia, na rozdiel od nezávislých dodávateľov, ktorí majú obvykle vlastné fixné odmeny.

Existujú rôzne typy zamestnancov, ktoré môžu mať spoločnosti vo svojich tímoch, napr:

  • zamestnanci na plný úväzok,
  • zamestnanci na čiastočný úväzok,
  • príležitostní zamestnanci,
  • zamestnanci na dobu určitú,
  • pracovníci na smeny,
  • denný a týždenný zamestnanci,
  • učňovia a stážisti

a ďalšie príklady.

Zamestnanci zvyčajne pracujú pre jedného zamestnávateľa a vo väčšine krajín nemôžu mať legálne viac zamestnávateľov.

Aký je rozdiel medzi kontraktorom a zamestnancom?

Medzi nezávislými zmluvnými partnermi a zamestnancami existuje niekoľko zásadných rozdielov, ktoré by ste si mali uvedomiť, než sa rozhodnete. Peniaze sú síce hlavným problémom, ale treba mať na pamäti aj množstvo ďalších aspektov.

Tu sú tie najdôležitejšie.

#1 Zamestnanci sú zvyčajne platení mzdou, zatiaľ čo nezávislí dodávatelia sú platení za hodinu, projekt alebo úlohu.

Vaši zamestnanci majú obvykle stanovenú mzdu za svoju pozíciu. Každý mesiac dostávajú rovnakú mzdu bez ohľadu na to, koľko pracujú. To znamená, že spisovateľ môže odviesť 10 alebo 40 hodín práce týždenne a na konci mesiaca bude mať stále rovnaký plat.

Na konci každého mesiaca (alebo iného časového obdobia) vaša firma vyplatí zamestnancom mzdu. Na druhej strane nezávislí dodávatelia predkladajú faktúry za odvedenú prácu.

Inými slovami, nezávislým dodávateľom platíte podľa toho, ako ich potrebujete. Pokiaľ viete, že potrebujete iba prerobiť webové stránky, môžete zaplatiť zmluvnému dizajnérovi za 10 hodín a tým to končí.

V takýchto situáciách nemá zmysel najímať zamestnancov na plný úväzok s platom, pretože služby určitej osoby potrebujete len na niekoľko hodín mesačne. Pre vašu firmu má väčší zmysel najať si nezávislého dodávateľa, ktorý odvedie prácu s iným obchodným vzťahom.

To ponecháva priestor pre flexibilitu, pretože nezávislých dodávateľov môžete povolávať podľa potreby. Pokiaľ sa pracovná záťaž zvýši na 40 hodín týždenne, môžete im ponúknuť platené miesto zamestnanca vo vašej firme a zmeniť ich status nezávislého dodávateľa.

Majte na pamäti, že hodinová mzda nezávislého dodávateľa je vyššia ako mzda zamestnanca, pretože si musí sám platiť dane, náklady spojené s prácou, vybavenie a ďalšie.

#2 Vaša firma platí ďalšie náklady za zamestnancov, zmluvní partneri si platia sami za seba

Pokiaľ si ako firma najímate zamestnancov, musíte okrem ich mzdy platiť ďalšie náklady. Aké tieto položky sú, závisí od mnohých vecí v pracovnom pomere, ale predovšetkým od miesta, kde sa nachádzate, a od federálnych a štátnych zákonov vo vašej krajine.

Medzi tieto náklady môžu patriť napr:

  • zdravotné poistenie
  • dane (napríklad daň z príjmu)
  • náklady na sociálne zabezpečenie
  • poistenie pre prípad odškodnenia zamestnancov
  • dôchodkové sporenie
  • platené voľno
  • dovolenka
  • pracovné vybavenie

To všetko znamená, že mzda, ktorú vaši zamestnanci dostávajú, je iba časťou toho, čo platíte vy ako zamestnávateľ. Čo to znamená, môžete zistiť pomocou kalkulačky na výpočet dane zo mzdy.

Z hľadiska firmy je oveľa jednoduchšie riešiť zmluvných zamestnancov ako formu pracovného pomeru. Pracujú za paušálnu odmenu, napr. 60 eur za hodinu. Vy im zaplatíte 600 eur za 10 hodín práce a nemusíte platiť žiadne zamestnanecké výhody, dane ani poistenie navyše.

Nezávislý dodávateľ je však registrovaný ako podnikateľ a musí tiež platiť svoje vlastné dane a náklady. Preto sa nečudujte, že hodinová mzda nezávislého dodávateľa je kvôli jeho statusu zamestnanca výrazne vyššia.

#3 Zamestnanci pracujú iba pre vás, kontraktori môžu pracovať pre kohokoľvek

Keď zamestnáte plateného zamestnanca, znamená to, že podpisuje zmluvu, že pracuje iba pre vašu firmu. Bez ohľadu na rozsah pracovného času ste ich jediným zamestnávateľom.

Naproti tomu dodávatelia môžu pracovať pre ľubovoľný počet klientov. V skutočnosti môžu dokonca časť práce, ktorú im zadáte, zadať niekomu inému ako nezávislý podnikateľ. Môžu napríklad ponúkať poradenské služby ľubovoľnému podnikateľskému subjektu.

To nutne neznamená, že dodávatelia sú horšou voľbou. Znamená to iba, že existuje možnosť, že nebudú schopní dokončiť prácu, ktorú chcete, a kedy chcete. Tento pracovný pomer nie je pre každého, preto si ako majitelia malých podnikov vopred urobte prieskum.

#4 Zaměstnanci používají vybavení poskytnuté prací, kontraktoři používají vlastní pomůcky

Vaši zamestnanci obvykle dostanú všetko vybavenie, ktoré na prácu potrebujú, od vás ako zamestnávateľa. Aj keď pracujú na diaľku, ste to vy, kto im poskytne notebook alebo iné súvisiace nástroje na prácu.

Dodávatelia používajú vlastné vybavenie, ktoré môže zahŕňať hardvér, špecializované nástroje a programy, rovnako ako vlastné internetové pripojenie a kancelárske priestory. To všetko znamená dve veci:

  1. mali by ste si dávať pozor na to, k čomu im umožníte prístup, a zaviesť prísnejšiu firemnú kontrolu.
  2. kvôli všetkým týmto položkám je prirodzené, že ich prenájom na hodinu, deň alebo projekt stojí viac.

Ktorého z nich teda vaša firma potrebuje?

To skutočne záleží na vašich konkrétnych potrebách a okolnostiach. Mali by ste zhodnotiť nasledujúce faktory:

  • Na koľko hodín danú osobu potrebujete
  • Aké úlohy potrebujete, aby robila
  • Koľko ste ochotní zaplatiť
  • Či je tento druh práce potrebné vykonávať priebežne
  • Čo má pre vašu firmu väčší zmysel z právneho hľadiska

V podstate musíte zhodnotiť svoje potreby ako firmy, a to z dlhodobého hľadiska. Zlá voľba by vás mohla stáť značný čas a peniaze a sťažiť vám každodennú prevádzku.

Kontraktor vs. zamestnanec: ako sa rozhodnúť?

Rozhodnutie, či najať zamestnanca, alebo nezávislého dodávateľa, nie je ľahké, najmä pokiaľ sa jedná o kľúčovú úlohu pre vašu firmu. Vyžaduje starostlivé zváženie a analýzu potrieb a cieľov vašej spoločnosti – nielen danej úlohy.

Tu sú kľúčové faktory, ktoré by ste mali mať na pamäti, keď sa rozhodujete, ktorého z nich chcete najať.

#1 Najprv si premyslite, na ako dlho niekoho potrebujete

Pokiaľ niekoho potrebujete len na krátku dobu, môže byť časovo efektívnejšie najať si nezávislého dodávateľa. Pokiaľ viete, že potrebujete iba 5 hodín konkrétnej návrhárskej práce týždenne, je nezávislý dodávateľ oveľa lepšou voľbou.

Na druhú stranu, ak viete, že by človek mohol robiť dizajn pre vaše webové stránky, sociálne médiá, aplikácie, e-maily a ďalšie úlohy, môžete zvážiť najatie zamestnanca na plný úväzok.

Budete ho mať v kancelárii 40 hodín týždenne a môže robiť viac ako jednu úlohu. Tiež vám budú vždy k dispozícii pre nové úlohy, ktoré sú súčasťou ich role.

Musíte starostlivo zvážiť, či práca, ktorú máte teraz na tanieri, je dostatočná na to, aby ste si najali zamestnancov na plný úväzok. Pokiaľ niekomu dávate plat a on v skutočnosti pracuje len 20 hodín týždenne, je rozumnejšie najať si dodávateľa.

Tiež ak máte v priebehu roka rušné obdobia s prácou navyše, má väčší zmysel pribrať nezávislých dodávateľov, ktorí zvládnu dodatočnú pracovnú záťaž. Napríklad e-shopy majú okolo Vianoc viac práce a nie je neobvyklé najať si ďalšie ruky na predaj alebo zákaznícku podporu len na mesiac alebo dva.

#2 Zvážte svoj rozpočet

Ako bolo uvedené vyššie, cena za prenájom zamestnanca je obvykle oveľa vyššia ako za prenájom nezávislého dodávateľa na kratšiu dobu. Možno dokonca nemáte rozpočet na to, aby ste niekoho ako zamestnanca vôbec najali.

Z krátkodobého hľadiska stojí najatie nezávislého dodávateľa menej. Pokiaľ príde a odvedie 20 hodín práce, platiť mu o niečo vyššiu hodinovú sadzbu má pre váš výsledok zmysel.

Aj keď, ak musíte každý týždeň povolávať nezávislých dodávateľov, aby dokončili podobnú prácu, sčítajte si čísla, pretože môže byť jednoducho rozumnejšie platiť 5 000 Sk mesačne za zamestnanca ako platiť rovnakú čiastku za dodávateľa.

Celkovo si pred konečným rozhodnutím sadnite so svojim účtovníkom (ktorého by ste mali mať ako registrovaná firma) a prejdite si čísla.

#3 Nakoniec sa zamyslite nad tým, aký typ práce potrebujete nechať vykonať

Niektoré úlohy sú vhodnejšie pre nezávislých dodávateľov, zatiaľ čo iné sú vhodnejšie pre zamestnancov.

Keď sa rozhodnete najať dodávateľa, v podstate najímate niekoho s určitým súborom zručností a odborných znalostí potrebných na dokončenie danej úlohy alebo projektu.

Vaši nezávislí dodávatelia sa zvyčajne špecializujú na úlohy, ktoré chcete vykonať, takže je pravdepodobné, že ich môžu splniť efektívnejšie ako vaši bežní zamestnanci.

Ak však chcete, aby vaše pracovisko bolo plné ľudí s komplexným prístupom a schopnosťou multitaskingu, ochotných postarať sa o niekoľko aspektov práce pracovníka naraz, môžu byť lepšou voľbou zamestnanci.

Zamestnanci síce nemusia byť stopercentne špecializovaní na jednu konkrétnu vec, ale vždy to môžu vynahradiť tým, že majú určité zručnosti v iných, rovnako dôležitých oblastiach.

Ako spoznať, že prijímate toho správneho človeka pre danú prácu?

Či už najímate zamestnancov alebo dodávateľov, chcete sa uistiť, že najímate niekoho, kto je schopný danú prácu vykonávať. Tu je niekoľko spôsobov, ako sa uistiť, že ste na správnej ceste.

#1 Skontrolujte kvalifikáciu

Nechcete predsa najať vývojárov v jazyku Java, ktorý nikdy nenapísal ani riadok kódu, či už ide o zamestnancov alebo dodávateľov. Kľúčovým aspektom pri najímaní je uistiť sa, že sa skutočne orientuje vo svojom odbore. Odporúčame vykonať nasledujúce úkony, a to bez udania poradia:

  • preveriť ich referencie (u iných majiteľov malých firiem, prečítať si recenzie na internete, ak najímate agentúru, kontaktovať predchádzajúcich zamestnávateľov/klientov).
  • vyžiadajte si ich portfólio a ukážky práce
  • preverte si ich minulosť (buď sami, alebo si najmite firmu, ktorá sa na tento typ práce špecializuje)
  • zadajte im platenú testovaciu úlohu

V čase, keď je vydávanie sa za niekoho iného skutočnou hrozbou, vám vykonanie všetkých týchto úkonov zaručí, že pracujete s niekým spoľahlivým a dôveryhodným.

#2 Ujasnite si, čo od práce očakávate

Či už najímate nezávislého dodávateľa alebo zamestnanca, táto osoba musí vedieť, čo konkrétne po nej chcete. U zamestnancov by tieto informácie mali byť uvedené v popise práce. U nezávislých zmluvných partnerov by ste ich mali zahrnúť do ich briefov.

Ak chcete nastaviť správne očakávania, majte úplne jasno v tom, čo daná práca obnáša. Vysvetlite nasledujúce:

  • čo by mal dotyčný robiť
  • aká je metrika úspechu pre danú prácu
  • aké míľniky by mal zamestnanec/nezávislý dodávateľ dosiahnuť
  • s akými ďalšími ľuďmi z vášho tímu bude spolupracovať
  • s akými nástrojmi bude musieť pracovať, aby prácu zvládol
  • ako dlho by malo trvať dokončenie práce

Pri najímaní zamestnancov vstupuje do tohto pracovného pomeru viac faktorov. Okrem technických aspektov, ako prácu odviesť, chcete tiež najať niekoho, kto je skvelým tímovým hráčom a zapadne do vašej tímovej kultúry, čo nás privádza k ďalšiemu bodu.

#3 Uistite sa, že máte radi človeka, ktorého zamestnávate

Nezávislí dodávatelia sú z povahy svojho pracovného pomeru menej v kontakte s ostatnými zamestnancami vašej spoločnosti. Prídu, odvedú prácu a vy ich môžete požiadať, aby sa vrátili, len čo pre nich budete mať viac práce.

Na druhú stranu najatie zamestnanca znamená, že do svojho tímu pridávate ďalšieho človeka – niekoho, kto spolupracuje so svojim vlastným tímom a celou spoločnosťou.

V oboch prípadoch sa chcete uistiť, že si dobre rozumiete z hľadiska kultúry a komunikácie. U zamestnancov to môžete zistiť počas pracovných pohovorov, kde môžete klásť osobnejšie otázky.

U nezávislých dodávateľov to nie je také jednoduché, pretože osoba, s ktorou hovoríte, nie je vždy osobou, ktorá vykonáva danú prácu. Pokiaľ vám však komunikácia od začiatku nepripadá v poriadku, považujte to za znamenie, že by ste sa mali obrátiť inam.

Záver

Teraz už viete, aký je rozdiel medzi zamestnancami a nezávislými dodávateľmi a ako vybrať tú najlepšiu variantu pre vaše podnikanie.

Voľba medzi nezávislým dodávateľom a zamestnancom nie je vždy jednoduchá. Správna voľba však znamená lepšie pracovné postupy, zlepšenie prevádzky a úsporu peňazí.

Po prijatí nového zamestnanca alebo nezávislého dodávateľa odporúčame tiež využiť nástroje na riadenie ľudských zdrojov, ako je napríklad Sloneek. Vďaka nemu sa nástup nových zamestnancov posunie na vyššiu úroveň a vy sa nebudete musieť starať o jedinú vec vďaka mnohým automatizačným funkciám. Váš tím ľudských zdrojov si vás zamiluje a vy ušetríte čas aj peniaze.

Ak sa vám tento článok páčil, pozrite sa na naše ďalšie, podobné publikácie.Inak ďakujeme za zastavenie a prajeme veľa šťastia pri prijímaní zamestnancov!