Šéfovia s motorovou pílou. Súmrak benefitov bezstarostnej doby – čo bude ďalej?

Konec home office

Na pódium pred publikum vyletí chalan v čiernych okuliaroch a šiltovke. V ruke má motorovú pílu a extatickými pohybmi rozrezáva dosky s nápisom „home office“, „neobmedzená dovolenka“, „sick days“. Nepoviem vám, v akej firme sa to stalo, a uvádzam to len na ilustráciu – nálada, akú teraz vidíme v amerických korporátoch, sa definitívne preliala do Česka.

Nič to neilustruje lepšie než tento príklad. Samozrejme, bola to nadsádzka, ale vysiela jasný odkaz: končí sa doba, keď si zamestnanci diktovali. Vedenie si konečne príde na svoje a zatrhne únavnú neefektivitu. No presne ako vyznieva zo scénky – tupým spôsobom, bez rozmyslu, silou. Tak, že z toho zostane len kopa neporiadku a publikum, ktoré rozhodne nezatlieska.

Firmy sa musia zmeniť. Ako, to v Česku zatiaľ len tušíme

České firmy sa musia zmeniť. Nie je to prekvapivá informácia. Žijeme v turbulentnej dobe. Firmy majú plnú hlavu európskych regulácií, nástupu AI, multigeneračného spolužitia, ale aj meniacich sa trhových príležitostí. K tomu stále ešte stigma stagnujúcej ekonomiky, nervózni investori, ktorým sa nevracajú peniaze, a zo všetkého prameniaca rozpačitá nálada. Aktuálne dianie vo svete je tak skôr rozbuškou, ktorá pomohla ukázať prstom na vinníka všetkých neúspechov – práve spomínané relikty doby, keď bolo až príliš dobre.

Rozhodne nespochybňujem fakt, že benefit prestáva byť benefitom, keď sa z neho stane vyžadovaný štandard. Taktiež nebudem spochybňovať, že benefit by podľa mňa nikdy nemal byť hlavnou chrbtovou kosťou firemnej kultúry, pretože vždy bude podliehať vplyvom, na ktorých by mala byť kultúra nezávislá. Ale ak si niekto myslí, že zrušením home office sa firmy zázračne uzdravia, potom s ním nemôžem súhlasiť.

Už samotná chyba je v tom, že home office sa označuje za benefit. Z môjho pohľadu je to rovnaký nezmysel, ako keď ešte občas vidím medzi benefitmi napísané „vlastný počítač“ alebo „služobné auto“. Možnosť pracovať z domu je definícia pracovných podmienok, ktoré majú vyhovovať obom stranám, a tak by sa k nej malo pristupovať. Rovnako ako part-time, nočná zmena alebo práca v teréne.

Ak sa na to pozrieme touto optikou, vychádza to inak. Firmy potrebujú zmeniť podmienky práce, pretože doba sa zmenila. Lenže si samy podkopali nohy tým, že prácu z domu označovali za výhodu. Výhodu, z ktorej sa stal štandard. Kruh sa uzavrel.

Benefity, gainefity, learnefity?

Kto len berie, nakoniec prerobí. Je zaujímavé, že show s motorovou pílou si manažment predstaviť dokáže. Ale čo potom? Práca z kancelárie sa pravdepodobne stane novým štandardom. Ale stačí to? Ak to firmy myslia vážne, tak samozrejme nestačí. Odpoveďou na výzvy doby totiž nie je návrat k autokracii „deväťdesiatok“, keď bol frajer ten, kto zhasol posledný. Karoši v Česku nikdy trendy nebude.

Čo teda môžu firmy ponúknuť svojim ľuďom, aby vyplnili medzeru po oplakávanej práci z domu a zároveň splnili parametre, kvôli ktorým bol tento „benefit“ taký obľúbený? Teda že bol zadarmo, mohol byť pre každého a zároveň panoval falošný pocit, že kvôli nemu netreba robiť nič navyše?

Bude na nás – HR komunite – aby sme to tak trochu vymysleli a dohliadli na to. Ak firma bude hľadať do inzerátov náhradu za „háóčko“, mala by tentoraz siahnuť nie po „benefitoch“, ktoré nie sú benefitmi, ale po nástrojoch, ktoré ponúka interná kultúra. A ktoré obohatia ju aj tých, ktorí ich budú využívať.

S trochou nadsádzky – siahnuť po gainefitoch, na ktorých bude bohatnúť jednotlivec aj firemná kultúra, alebo learnefitoch, ktoré budú zvyšovať know-how. Prekvapivo nemusia stáť navyše žiadne peniaze. Bez ťahúňov, ktorí ich presadia, sa ale nezaobídu:

  • Systém peers-to-peers školení: Vzdelávanie môže byť extrémne drahé a extrémne zlé. Alebo tiež lacné a dobré. Ak doň zapojíte vlastné talenty, bude to skôr tá druhá varianta. Interné kurzy, zdieľanie dobrej praxe a know-how pod hlavičkou jednotlivých tímov to spĺňajú do bodky.
  • Medziodborové tímy a Internal Gigs: Vytvorenie tímov, kde budú spolupracovať ľudia z rôznych oddelení na medziodborových inováciách. Odmena pre každého talentovaného ambiciózneho profíka. Predstavte si, že každý kvartál zverejníte zaujímavé úlohy s cenovkou, ktoré môžu ľudia plniť vo voľnom čase. Keď sa potom pri jednom stole stretnú IT špecialistka s marketingovým expertom a človekom z HR oddelenia, môžu vzniknúť skvelé veci.
  • Účasť v think-tanku, firemné garáže a laboratóriá: Vlastne rozvinutie predchádzajúceho nápadu. Každý zamestnanec, ktorý má vlastnú inováciu, dostane priestor na realizáciu. Prípadné think-tanky a strategické skupiny sa môžu stať skvelou a prestížnou platformou, kde sa tí najschopnejší realizujú.
  • Reprezentácia firmy: Poskytnúť zamestnancom možnosť vystupovať na konferenciách a firemných akciách nie je len kľúčové pre budovanie značky spoločnosti. Je to tiež príležitosť pre jednotlivcov, aby si posilnili svoju rolu odborníkov a rozšírili svoju profesijnú sieť. Firmám sa to vráti v dobrom.
  • Budovanie osobnej značky: Možno to znie ako samozrejmosť, ale ak firma jasne nastaví pravidlá, ako budovať osobnú značku na sieťach, ambicióznym členom tímu tým veľmi pomôže. Podporte svojich expertov, aby zažiarili, a dajte im k tomu jasný návod.

Ušetríte 20 hodín týždenne na HR.

Bude to stačiť, myslíš?

Že sa ľudia búria proti zrušeniu home office, je pochopiteľné. Schopná firma by však mala mať dostatok argumentov, aby svoju pozíciu obhájila. Najlepšie tým, že prizná, že chyba je jednoducho na jej strane – nevie odlíšiť „flákačov“ od schopných ľudí a kvôli tej prvej skupine potom komplikuje prácu všetkým. To je len a len jej zodpovednosť.

Je dobré ukázať, že nejde o direktívny zákaz, ale len o dočasný očistný proces, ktorý umožní nastaviť pravidlá nanovo a lepšie. A stále si pripomínať – ak kvôli strate tohto „benefitu“ niektorí ľudia odídu, je niečo hlboko zle.

V takom prípade je to ten najlepší wake-up call na posilnenie firemnej kultúry. Bez nej totiž nepôjde nič. A na rovinu – oháňanie sa motorovou pílou, ktoré biznis nenapraví, môže byť posledným manažérskym gestom, ktoré daný manažér vykoná.