Ako sa ako firma starať o zamestnancov na rodičovskej dovolenke

pexels-tatianasyrikova-3975596

Nedávno sme sa venovali téme práv, ktoré majú rodičia-zamestnanci v práci. Aké voľno si môžete vziať, keď máte choré dieťa, či je nutné, aby ste jazdili na pracovné cesty, a pod. Na čo sa ale vo firmách často zabúda, sú rodičia-zamestnanci na rodičovskej dovolenke. Tí akoby pre firmu často ani neexistovali. Odídeš na materskú = už nie si náš zamestnanec. Áno, posielame ti peniaze, ale nezaujímaš nás, pretože kto vie, kedy sa vrátiš. Zaobstaráš si druhé dieťa alebo jednoducho nastúpiš určite inam.

Prečo je takýto prístup zle? Tu je niekoľko dôvodov.

5 dôvodov, prečo by ste sa o zamestnanca na rodičovskej mali starať

  • Je to váš zamestnanec ao zamestnancov sa firma stará

Každý zamestnanec potrebuje istú starostlivosť. Dávať zamestnancovi plat nestačí. A rovnako tak nestačí posielať peniaze zamestnanci na rodičovskej dovolenke. So zamestnancami je potrebné komunikovať, budovať s nimi firemnú kultúru, motivovať ich, odmeňovať, zaujímať sa o ich potreby. A to platí aj v čase, keď práve čerpajú rodičovský príspevok.

  • Môže pre vás pracovať

Teraz sme ju na tri roky stratili. S tou nepočítajme. Vety, ktoré sú neuveriteľné klišé. Zamestnancom na rodičovskej dovolenke ruky neupadávajú a ich túžba po práci je vysoká. 93% rodičov na rodičovskej sa chce zapojiť do práce. Pracuje z nich ale iba polovica a iba štvrtina u svojho zamestnávateľa. Keď to využijete a ponúknete im prácu, získate ľahko zamestnanca, ktorý firmu pozná, má vhľad, rozumie firemným procesom, a ušetríte na hiringu aj zaučovaní.

  • Udržíte si skúseného zamestnanca

Keď pustíte rodičov na rodičovskej dovolenke k vode, zvýši sa riziko ich úplného odchodu z firmy. Prídete o šikovných zamestnancov a čakať vás bude hiring as ním spojené finančné investície.

  • Získate konkurenčnú výhodu.

Podľa prieskumu organizácie Biznis pre spoločnosť rodičom plne vychádza v ústrety iba každá tretia firma v Česku. Keď sa budete zamestnancom na rodičovskej venovať, okolie to zistí. Zamestnanci flexibilitu a možnosti skĺbiť rodičovstvo s prácou veľmi cení a o záujemcov tak nebudete mať núdzu.

  • Zvýšite ich lojalitu k firme

Rodičovská dovolenka je krízové ​​obdobie nielen pre partnerský vzťah, ale aj vzťah zamestnanec-zamestnávateľ. Keď ale budete robiť všetko pre to, aby ste touto zaťažkávacou skúškou prešli, získate neuveriteľne lojálneho zamestnanca, ktorý vám bude vďačný za to, že ste ho podporili v takej ťažkej chvíli, akou bolo práve rodičovstvo.

Vedeli ste, že Česká republika dlhodobo vykazuje jeden z najnižších pomerov skrátených úväzkov voči celkovej zamestnanosti v rámci EÚ? Zatiaľ čo únijný priemer je 19,9 %, v ČR je to iba 6 %.

Pracujúca matka s dieťaťom.

Ako sa starať o zamestnancov na rodičovskej dovolenke

A ako sa teda o matky či otca na rodičovských ako ich zamestnávateľ starať? Inšpirovať vás môže 5 nasledujúcich tipov.

Zostaňte v spojení

Posielate zamestnancom newsletter? Prečo z nich vynechávať tých, čo sú na rodičovskej dovolenke. Stále môžu dostávať novinky z firmy a vedieť, čo je nové. Podľa prieskumov Mumdoo, ktorá sa zaoberá problematikou zamestnávania žien na rodičovskej, by 44 % rodičov rado splnilo informácie o tom, čo sa deje vo firme, pričom v období na materskej to je dokonca 50 %. Automaticky odosielané správy a e-maily však dostáva len 14 % z nich. Kontaktované nie je a žiadna komunikácia medzi rodičmi a zamestnancom neprebieha v 37 %. V rade ďalších prípadov je ale viazaná na iniciatívu rodiča-zamestnanca. Preto – nebojte sa posielať novinky svojim zamestnancom na rodičovské. A ak sa bojíte spamovania, stačí, keď sa HR pri odchode spýta, či informácie dotyčné alebo dotyčnému má ďalej zasielať.

Sloneek zvládne HR.
Vy sa venujte ľuďom.

Pozvite ich na akcie

Organizujete vianočný večierok alebo firemné pivo? Prečo by mali rodičia sedieť v kúte? Sú vaši zamestnanci a mali by mať šancu a možnosť sa zúčastňovať akcií tak ako iní. Rodičovská dovolenka nie je nemocenská. Vďaka stretnutiam udržíte vzťahy a zvýšite lojalitu zamestnanca k firme. Zbavíte ho pocitu, že už pre firmu nie je dôležitý. Prečo by to mal byť váš cieľ, sme si vysvetlili na začiatku.

Ponúknite im prácu

Nie je nutné, aby ste vymýšľali prácu pre prácu alebo schválne uberali prácu z agendy toho, kto nastúpil za tohto rodiča. Stačí sa opýtať, či by nebol ochotný pracovať na inej, podobnej pozícii. Nemusí to byť nutne ani dlhodobá spolupráca. Stačí ponúknuť výpomoc na časovo obmedzenom projekte.

A dôležitá poznámka, nebojte sa tému ponuky práce otvoriť opakovane.

To, že vás zamestnanec-rodič odmietol, neznamená, že za pol roka nezmení názor. Dieťa rastie, menia sa jeho potreby a s ním aj možnosti rodiča.

Aby vzájomná spolupráca klapala, nesmiete zabudnúť na to najdôležitejšie – komunikáciu. Nebojte sa teda opýtať a hľadať spoločné cesty, ako na to.

Podľa už spomínaného prieskumu Mumdoo by ženy, ktoré sa starajú o dieťa do štyroch rokov veku, chceli pracovať v priemere 17 hodín týždenne.

Ponúknite im stráženie

Dostupnosť stráženia je jedným zo základných faktorov, ktoré ovplyvňujú možnosť práce ženy na materskej.

Podľa prieskumu Mumdoo u respondentov, ktorí majú stráženie, nepracuje 38 % z nich, v skupine rodičov, ktorá stráženie nemá, je to ale to 77 %.

Možnosť dať dieťa do jaslí alebo detskej skupiny či iným spôsobom mu zaistiť stráženie tak výrazne zvyšuje šance, že rodič začne pracovať. Pokiaľ je vo firme viac zamestnancov, jedným z riešení môže byť zriadenie práve detskej skupiny. Variantom je aj možnosť práce z domu alebo, pokiaľ to umožňujú podmienky, vziať si dieťa so sebou do práce.

Ponúknite im vzdelanie

Po vzdelaní a školení túži podľa Mumdoo 49 % rodičov-zamestnancov. Toľko z nich zaškrtlo odpoveď, že by radi dostávali informácie o tom, že firma chystá vzdelávaciu akciu. Školenie nie je lacná vec a je škoda neprizvať tých, ktorí o ne majú záujem. Vďaka tomu, že na vzdelanie ponúknete rodičom, získate nielen väčšiu účasť na školení (čo je druhoradá záležitosť), ale predovšetkým udržíte ich kvalifikáciu, nestratí kontakt s odborom a ich následný nástup bude ďaleko pružnejší a jednoduchší pre nich aj pre vás.